Dom Herbat Blog – Wszystko o herbacie

Wojna na rynku herbaty

2 Komentarze

Artykuł pochodzi z serwisu Rzeczpospolita.pl

Rywalizacja między producentami herbaty jest coraz ostrzejsza, bo rynek zaczyna się nasycać

–  Na polskim rynku herbaty trwa ostra walka o klienta i każdy dodatkowy procent udziałów rynkowych — mówi Jacek Tabor, dyrektor fabryki herbaty w Ustroniu należącej do firmy Mokate, czołowego producenta kawy i herbaty w Polsce, a także w Czechach i na Słowacji.

Zawzięta konkurencja to efekt rozdrobnienia branży i stopniowego nasycenia rynku wartego według różnych szacunków 1,4 —1,5 mld zł. Herbatę sprzedaje w Polsce nadal około 25 firm. Można jednak spodziewać się, że liczba ta w kolejnych latach będzie się stopniowo kurczyć. — Przetrwają tylko najbardziej aktywne przedsiębiorstwa, których oferta będzie rozwijać cały rynek i wyróżniać się innowacyjnością  — uważa Jacek Tabor. — Dobra jakość czy niska cena to już bowiem za mało, aby zdobyć przewagę nad konkurencją — dodaje.

Firma badawcza Nielsen podaje, że od lutego 2010 roku do stycznia 2011 r. Polacy kupili ok. 23,6 mln kilogramów herbaty, o 4,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Wartość sprzedaży skurczyła się o 0,2 proc. Spadek byłby głębszy, gdyby nie herbaty owocowe i zielone, które zyskują na popularności.

Według firmy Euromonitor International, popyt na herbatę nie zacznie pikować w kolejnych latach. Według jej wyliczeń w 2010 r. kupiliśmy 39,8 mln kg herbaty. W tym roku będzie to 40 mln kg, a w 2013 r. 40,2 mln kg. Na razie tylko trzem markom udało się zdobyć udziały przekraczające 5 proc. w ujęciu ilościowym. Pierwsze dwa miejsca zajmują Saga i Lipton należące do koncernu Unilever. Trzecia jest Minutka produkowana przez Mokate. Dwaj najwięksi producenci herbaty walczą obecnie najintensywniej o segment ekonomiczny. Mokate chce, aby Minutka odebrała jak najwięcej udziałów Sadze. Dlatego też, tak, jak brytyjsko-holenderski koncern nie szczędzi pieniędzy na innowacje. Zarówno pod marką Saga, jak i pod marką Minutka kupić można już nie tylko herbatę czarną, ale także zieloną i owocową. Według danych firmy MEMRB w ciągu ostatniego roku Minutka zyskała w rynku niecały 1 pkt. proc.

W tym roku Mokate zamierza powalczyć także o segment premium, na którą mocną pozycję ma Lipton. Nie chce jednak na razie zdradzać szczegółów. Nowy produkt pod marką Lloyd Tea ma pojawić się w sklepach jeszcze w tym półroczu.

O segment premium, m.in. torebkami w kształcie piramidek, walczy także herbata Irving sprzedawana przez spółkę Amber Spark (wydzielonej z firmy Kamis). Marka ta obecna jest na rynku herbaty od 2008 r. i zdobyła w nim 3,4 proc. pod względem wartości sprzedaży. Apetyt Amber Spark jest znacznie większy. — Cel, jaki sobie stawiamy, to zdobycie przez markę pozycji numer dwa na rynku herbaty i uzyskanie w nim, w ciągu czterech lat, 20 proc. udziałów — zapowiada Sylwia Kalska, rzecznik prasowy Amber Spark.

Kosztowana rywalizacja nie interesuje natomiast Dilmah oferującej wyłącznie cejlońską herbatę. — Firma nie zmieni swojej polityki i nadal będzie sprzedawać wyłącznie herbaty najwyższej jakości. Na szalone promowanie mogą sobie pozwolić producenci marek, którzy paczkują mieszanki herbat z Wietnamu czy Kenii o 60 proc. tańszych od herbaty ze Sri Lanki — podkreśla Tomasz Witomski, prezes prezes Gourmet Foods, dystrybutora herbat Dilmah w Polsce. Strategia firmy na razie przynosi efekty. W 2010 r. sprzedaż marki Dilmah urosła o 7,6 proc.

Firma Posti natomiast zdecydowała się poszerzenie oferty o herbaty owocowo-ziołowe dla dzieci o nazwie Herbusie. To właśnie na nich oraz na herbatach czarnych koncentrują się obecnie działania marketingowe firmy.

Reklamy

Autor: DomHerbat

Dom Herbat - blog o herbacie

2 thoughts on “Wojna na rynku herbaty

  1. Ja na przykład pijam tylko herbaty dilmah i chociaż nie atakują nas reklamami w tv itp to uwazam ze to najlepsza herbata na obecnym polskim rynku.

  2. a ja wolę jednak kupowane na wagę

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s